donderdag 10 mei 2012

Preikestolen

Preikestolen is een vrij bekend en toeristisch uitzichtspunt en de omgeving is prachtig om in rond te wandelen/hiken.

Van vrijdag 27 tot zondag 29 april hebben we in Stavanger en omstreken gezeten. Met de goedkoopste nachttrein (dat slaapt slecht, geloof mij, maar je hebt toch nog íets aan je dag) van Oslo naar het regenachtige Stavanger. De felgekleurde huisjes, gezellige straatjes en kleurige bloemen maakten onze dag wat minder grijs. Ik ben die dag eveneens lid geworden van DNT (den norske turistforening). Dit houdt in dat ik nu een sleutel heb voor een hele hoop "hytte" op mooie natuurplaatsen over heel Noorwegen. Ik moet dus terugkomen binnen het jaar om nog wat rond te hiken :) Ik heb mezelf dus weer betrapt op een Noors trekje: buiten in de natuur zijn. Vrij populair hier, want sommigen zeggen dat veel Noren altijd buiten zijn, eender welk seizoen. Is het niet skiën, dan is het wandelen.

Van Stavanger de ferry en taxi naar Preikestolenhytte waar we een slaapplaats hadden geboekt. Allemaal vlotjes verlopen, dus hadden we nog tijd voor een kleine wandeling van een uur. Door een verkeerde afslag zijn dat 3 uur geworden. Toch staat Maria er nog steeds op dat we niet verdwaald waren. In feite waren we gewoon van onze minikaart afgesukkelt (onze locatie was voorbij de rand van de kaart) en zijn we op ons gevoel van het pad afgegaan. Wel nogal spannend. Ai, modder, natte voeten. Ok, ja, ik beken, 't was zo zalig avontuurlijk. We vonden uiteindelijk een pad terug, maar de weg naar onze hut heeft dus toch nog een tijdje geduurd. Allemaal hongerig en vochtig aangekomen en allemaal warm, droog en kapot in ons bedje gecrasht.
Uitzicht vanaf onze voordeur

De volgende morgen: wandeling naar Preikestolen (rots met mooi uitzicht). Luxueus ontbijt, prachtig uitzicht over het meer en de omringende bergen en een zonnetje! Na een serieuze klim van ongeveer 1u en 45 min  met mooie uitzichten en avontuurlijke padjes kwamen we aan bij ons hoofddoel van de reis: Preikestolen dus.

Toffe groep, want ze wilden ook graag nog wat verder omhoog klimmen en daar wat rondkijken :D

Na zo'n lange zonnige hike hadden we zo het geschifte idee om in het meer te springen: 4 van de 6 zijn er ook echt ingesprongen! En natuurlijk was ik daarbij. Het was uitschreeuwen van de kou en er snel terug uitkruipen. Eenmaal eruit is het wel lekker warm, al is het maar 10 of 15°C buiten. Voelt wel lekker achteraf. 's Avonds weer lekker vroeg, doodkapotmoe in onze bedjes.

Volgende dag: laatste dag hier, dus we gaan... wandelingetje doen natuurlijk! Nogmaals prachtig, 't was iets anders dan Preikestolen maar niet minder indrukwekkend. Nu wil ik niets anders meer dan rondwandelen in Noorwegen!

Weer een 5 tal uurtjes weggeweest, dus nogmaals tijd voor afkoeling in het meer! Ach, wat is het fijn om zo gek te zijn. Trouwens, in het water springen voor de 1e mei in Noorwegen, da's respect ;D

Daarna terug naar Stavanger en terug op de slaaptrein om maandagochtend fris aan ons schoolwerk te beginnen :S Maar geen moment spijt dat ik mee was gegaan!