donderdag 3 mei 2012

Party buses & Belgian cantus

Ik heb nog een Noors cultuuriets ontdekt! De feestbussen. Ik had er op voorhand zo al eventjes iets over gehoord, maar nu zijn ze ook hier in As langsgeweest. Een aantal weken voor de tieners afstuderen van het middelbaar moet dat gevierd worden. Wij hebben iets gelijkaardig dacht ik: chrisostomos of de 100 dagen, maar hier in Noorwegen duurt dat feestje 3 weken! Alle jonge studenten hebben op voorhand geld bijeengespaard om een bus te kopen en deze zelf te schilderen. Meestal is de muziekinstallatie ook aangepast vermoed ik. Dan komen deze bussen van verschillende scholen samen en dan rijden ze samen rond, al feestend. Die feesters zijn ook te herkennen aan hun rode broek met Noorse vlag op. Op deze broek naaien ze dan ook wat versierinkjes enzo.
Dus na zumbales op een zekere maandag waren een hoop bussen zich aan het verzamelen vlakbij de studentenhomes. Ik dacht dat ze daar nog wel even zouden blijven dus ik ging nog niet van dichterbij kijken, maar helaas de volgende ochtend waren ze al weg.
Niet slecht geschilderd dacht ik zo.



Nu, er loopt hier nog een andere Belg rond, Wim genaamd (komt zo wel eens voor in mijn vorige posts) en die vond het wel leuk om met ESN een cantus te organiseren. Voorzover ik ontdekt heb is cantus nergens anders bekend dan in Belgie en Nederland. Ja, een cultureel drinkavondje, dat idee sloeg wel aan. Enkel 1 probleempje: alcohol - dus ook bier - kost hier stukken van mensen. Nu, er loopt hier ook nog een Duitser rond, Bernard genaamd en die kwam op het idee om met z'n auto naar Zweden te rijden en daar goedkoop bier te gaan halen. Mooimooi, er staat helaas wel een limiet op het aantal liter bier per persoon dat je over de grens mag meenemen. Dus dan gingen ze op zoek naar mensen die mee wilden rijden. Dat leek mij wel gezellig dus heb ik het laatste plaatsje in de auto opgevuld. 't Was ook wel sfeer, want we waren al cantusliedjes aan het oefenen. Keiplezant! Maar die Amerikanen hadden toch wel problemen met uitspraak van Latijnse, Duitse en Franse liedjes. Zweden had ook een mooi landschap trouwens, wauw.

Dus na het inslaan van 36 liter bier in blikjes, zijn we goedkoop gaan winkelen in een Zweeds winkelcentrum. Echt, dat is hier deel van de Noorse cultuur: over de grens gaan winkelen, want de parking stond vol Noorse auto's! En het winkelcentrum was gigantisch groot: supergrote snoepwinkel met alle snoep verpakt in grote hoeveelheden, supergrote supermarkt, ook met veel dingen verpakt in grote hoeveelheden... Het was de moeite. Ok, dan nu: de grens over met 11 liter bier boven de legale limiet, ja we zijn dus echt wel aan het smokkelen geweest, maar Bernard was ervan overtuigd dat dat echt niet overdreven veel meer was dus dat ze dat mss wel door de vingers zouden zien. Gelukkig geen controle. Op de eerstvolgende parkeerplaats in Noorwegen werd Wim afgezet met die hoop bier. Ook een grappig zicht. En wij terug naar Zweden voor de tweede lading. Dat werd dus ineens een nog grotere lading zodat we niet nog eens terug moesten komen. Gelukkig ook geen controle, de mensen komen niet graag uit hun hokjes als het regent he. Eenmaal terug in As hadden we spijt dat ons uitstapje er al op zat.

Ten slotte was er natuurlijk nog de cantus zelf. Geleid door Wim en ik als Belgische ondersteuning - met mijn doopfrak - mee in de corona. Lekker buiten, in het zonnetje zelfs op bepaalde momenten. In het begin veel onzeker gezang, op het einde veel luid geroep en daartussen natuurlijk het leukste gedeelte. Maar ik denk dat iedereen zich enorm geamuseerd heeft. De dag erna moet iets anders geweest zijn voor sommigen...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten