vrijdag 11 mei 2012

Lofoten eilanden

Lofoten ligt vrij ver naar het Noorden (maar niet zo Noordelijk als Tromsø) en heeft een grillig landschap: rotsachtige kusten en puntige sneeuwtoppen vanwaar je de golven van de zee kan horen. Je vindt er een kleine populatie (oke, zoals overal in Noorwegen) en de eilanden zijn bereikbaar met ferry vanuit Bodø, de meest Noordelijke stad bereikbaar met de trein. We zijn dus naar Bodø gevlogen, wat ons zo'n 20 uur reistijd heeft bespaart vergeleken met de trein. De vlucht was alvast prachtig net voor de landing: over de besneeuwde bergen, over het water, met hier en daar wat eilandjes... "Ik ben zo blij dat ik Noorwegen gekozen heb!"

Na een beetje rondhangen in Bodø - broodje in de subway gegeten, idee van onze amerikaanse vriendinnen - zijn we met onze vijftienkoppige crew aan boord van de ferry gegaan. Onze groep vertegenwoordigde trouwens 12 verschillende landen ^^


Genoten van het uitzicht en het zonnetje en daarna nog wat gekaart. Na onze aankomst hebben de mensen van onze gehuurde hutjes ons gewoon komen oppikken! Supervriendelijk van hen (anders hadden we een heel stuk moeten wandelen of 3 uur moeten wachten op de bus). We installeerden ons in mooi ingerichte hutjes aan het water en zijn een korte verkenning gaan doen. Speciaal, maar intrigerend landschap.


Ze zijn hier trouwens heel veel bezig met vissen (wat had je gedacht) en ze zijn niet te verwaarlozen exporteurs van stokvis.
De vislucht is blijkbaar meegekomen in onze rugzakken, haha.

De dag erna hebben zijn we naar een top geklommen: langs een waterval, een halfbevroren meer, door de sneeuw tot op de top. Fantastisch! En iedereen was mee, hoor. Een fitte en gemotiveerde groep dus. Een toffe groep ook trouwens.

Daarna terug naar beneden. Door de sneeuw ging dat verrassend vlot: al springend, glijdend en tuimelend, zooo plezant en helaas ook zoooo nat. Mijn schoenen kwamen in het zwembadstadium van natheid. Bijna beneden, aan de waterval, hebben we gebarbequed! Wegwerpbare bqq met hotdogs, eh, heerlijk ;p (op dat moment eigenlijk wel). En verrassing, verrassing, ik heb mee gebakken zonder al te onhandige toestanden. De anderen hebben meer hotdogs op de grond laten rollen, niet dat dat ons tegenhield om ze op te eten, allemaal puur natuur.

De volgende dag zijn we met een klein bootje naar een andere plek gevaren. We hebben daar meer schapen dan mensen gezien (en ik moest toen ook denken aan Nieuw-Zeeland ja). Spijtig dat er veel regen was, maar toch nog steeds prachtig en uniek.


Het laatste uurtje hebben we gezellig in het wachthuisje geschuild en weerwolven gespeeld. Dat ging goed en 't was plezant ook. We hebben veeel gelachen. 's Avonds hebben we spagetti gemaakt en nog wat spelletjes gespeeld en onze organisator bedankt met Belgische chocolade.

Je gevoel voor tijd is daar trouwens ook heel anders. Pas om 12u 's nachts begint het te schemeren, en het wordt dus nooit volledig donker. Je moet echt bewust naar je bed gaan of dat komt niet goed. In december was het daar blijkbaar het tegenovergestelde.

De volgende ochtend vroeg moesten we de ferry terug nemen. Allemaal goed en wel totdat we de golven begonnen te voelen: bijna iedereen voelde zich slecht. Ik vond het wel leuk in het begin, maar daarna was het toch ook even genoeg. Iedereen is dan maar - van miserie?- in slaap gesukkelt en ik ben op fotojacht gegaan. Hahaaa! Ik heb een mooie verzameling slapende mensen nu. De meesten zien er gelukkig de humor wel van in. In Bodø hebben we nog het luchtvaartmuseum bezocht, zeker wel de moeite! Ik vond de toren het leukst: mooi uitzicht + je kon de vliegtuigen zien landen en opstijgen van daar. En ik kan mij een paar mensen voor de geest halen die het waanzinnig interessant hadden gevonden om al die vliegtuigen en wapens van de wereldoorlogen te zien.

Na de vlucht en een trein kwamen we terug aan in een regenachtige As. Lekker in bed en de volgende dag... ja 'k had dus nog 2 dagen om te studeren voor een examen. Effe stress, effe doorbijten en vanmorgen examen gedaan. Ik denk dat het goed gelukt is, maar weet je wat, het was het allemaal waard!

1 opmerking:

  1. Je hebt het echt wel getroffen daarginds: knappe natuur én mensen die even graag buitenkomen als jij en waarmee je de ene activiteit na de andere uitstap kan doen! Ik vraag me bijna af waar je al die energie (en tijd ook) vandaan haalt :p
    Maar anderzijds kennen we jou ook wel op die manier ;)

    Geniet er nog van ginder!

    x
    Wout

    BeantwoordenVerwijderen