maandag 21 mei 2012

Examen en de 17e mei


Na Lofoten heb ik dus een hoge studeerversnelling ingezet en mijn eerste examen "Biotechnology in plants" is goed verlopen, beter dan ik verwacht had zelfs. Meer heeft een mens niet nodig voor een goedgezinde dag. Mijn tweede examen was ook mijn laatste, omdat ik dit semester ook 2 papers en heel wat laboverslagen heb ingediend. Dus het tweede examen "Statistical genomics" is niet zo goed gegaan. Alle studenten hadden het er moeilijk mee, omdat dit examen zo verschillend was van de voorbeeldexamen die de prof ons gegeven had. Erdoor of niet? Valt nog af te wachten, maar ik denk dat mijn slaagkansen hoger zijn dan mijn buiskansen, maar toch, afwachten.

Die avond zelf was er nog een feestje waar ze een heetwaterbad in de tuin hadden staan. Goed om mij te troosten en me te doen beseffen dat de vrijheid van geen-examen-meer gekomen was. Hoewel het heetwaterbad ook wel de "chlamydiacooker" werd genoemd was ik bij de eersten die erin zijn gekropen. Lekker warm, terwijl het aan het regenen was. Toen het wat drukker werd ben ik er wel terug uitgegaan ;)

De volgende dag was het 17 mei. Dit is de nationale feestdag in Noorwegen en ik kan je verzekeren, dat wordt hier iets enthousiaster gevierd dan in Belgiƫ ;)
's Ochtends was er een ontbijt georganiseerd door ESN: hotdogs en ijsjes oO Dat vroeg toch wat mentale voorbereiding, maar uiteindelijk hongerig genoeg om me eraan te wagen. Dit is dus blijkbaar heel normaal op de 17e mei. Het is de traditie dat kinderen zoveel hotdogs en ijsjes mogen eten als ze willen op deze dag. Ook de eerste mensen in bunad lieten zich zien. De bunad is een traditionele outfit die vele Noren dragen op deze dag (en soms op andere iets specialere feesten) en als je geen bunad draagt moet je minstens heel chique gekleed zijn. De bunads verschillen een beetje van streek tot streek. Ik vond ze nogal ouderwets, maar als je hier op 17 mei rondloopt, dan besef je dat ze toch wel iets hebben.
Tari en Henrik in bunad, aan het ontbijt

Even later, uitgerust met Noorse vlaggetjes, namen we de trein naar Oslo om de parade te zien: een hele stoet muziekmakende mensen en kinderen van vele scholen die langs het koninklijk paleis komen om toegewuifd te worden door de koninklijke familie. We hebben dus het Noors koningshuis gezien - van ver tenminste - op het balkon van het paleis.
 Het begin van de stoet komt eraan

 Elke regio zijn eigen vlag




De koning en familie



Na een hele tijd werden we de parade een beetje moe en nog voor die helemaal voorbij was zijn we op zoek gegaan naar koffie - warme choco voor mij dus -. Oslo was supervol mensen, geen auto te zien. We hebben dan nog wat gezellig aan het water, in het zonnetje wat gedronken en uiteindelijk terug de trein genomen naar As, waar ik ook nog naar de miniparade gekeken heb.

De drukte in Oslo


En dit zijn slapende russen (studenten die bijna afstuderen van middelbaar en dat vieren met hun feestbussen), in het midden van het drukke Oslo. Dit is de laatste feestdag voor hen (of het was de laatste nacht). Hierna moeten ze hun speciale broeken opbergen en beginnen studeren voor examens. Arme dutskes ;D




Geen opmerkingen:

Een reactie posten