donderdag 23 februari 2012

't Smelt oO & creatieve studenten

Hey!

Zondagochtend eens zot gedaan: vroeg opgestaan om een verkenninkje te doen richting het noorden bij zonsopgang. Zaterdag was het grijs geweest en 't had zelfs geregend, maar gelukkig had het 's nachts gesneeuwd, dus lag er overal een vers laagje ongeschonden sneeuw, want wat zouden die Noren op zondagochtend vroeg, buiten te zoeken hebben?

 Links zie je het "Tårnbygningen" ( = torengebouw) van onze universiteit, maar daar heb ik geen les.
 Eerst hing er nog een laagje mist.
Aan de rand van het bos vond ik deze kaart: "Ow er is zelfs water als ik ver genoeg ga. Dat moet ik zien"


 De weg door het bos...
 en door een veld. Aiai, sneeuw in m'n lage wandelschoenen.
 En terug "beschaving".
 Op de wegen kon je zien dat er nog geen enkele auto of voetganger langsgeweest was die ochtend.


En dan uiteindelijk: Het meer!
 Bevroren nog wel. Het had gisteren geregend en er waren dus temperaturen boven 0°C geweest, dus ik riskeerde toch maar geen natte voeten, of erger. "Maar als het kan dichtvriezen, dan kan je er toch ook rondwandelen? Ik bedoel dan is het niet zoooo waanzinnig groot, toch?"
 Hm die rots was niet bepaald geruststellend. De planken eronder waren gebroken, dus ben ik er heel erg voorzichtig langsgegaan, om daarna - waarschijnlijk uit pure opluchting - uit te glijden door de gladde planken '--


Toen ik aan de overkant aan het wandelen was, liepen er opeens doodleuk een drietal mensen over het ijs naar bijna het midden zelfs. Ok, dan was het dus toch veilig... Jah, voordat het regende heeft het hier wel een hele winter goed gevroren. Dan heb ik het ook maar geprobeerd. 'k Was er toch niet helemaal gerust in, want je had dus op bepaalde plaatsen het ijs, een laagje water van de regen en daarop een laagje sneeuw. Dus je zakte door de sneeuw in een beetje water. Da's echt niet geruststellend. Dan maar terug op de kant. Nog wat sneeuw in de wandelschoenen, ach gelukkig bleven m'n voeten warm van het wandelen. Uiteindelijk ben ik er rond het hele meer van Årungen geraakt en terug naar huis gegaan. Een wandeling van 4 en half uur! 'k Moet wel toegeven dat ik het een beetje beu werd op het einde.

Sinds dan is alles hier nog meer aan't smelten geweest en veranderen de kleinere straten en voetpaden af en toe in verraderlijke ijsbanen. Er is niet veel sneeuw meer over, helaas. Ik hoop dat er nog meer komt, maar zelfs de paar Noren die ik erover gesproken heb, hebben er geen goed oog op. Hoewel zij dat niet erg vinden: lente na een lange winter.

Toch dachten een paar studenten om iets tof met skiën te organiseren (met skiën bedoelen ze hier in de eerste plaats langlaufen): de studentenclubs konden allemaal een team maken en de mensen van dit team moesten dan een skiparcourtje doorlopen - dat was dus sneeuwwatermengsel met wat gras -, sneeuwballen gooien naar bierblikjes en flesjes (sommigen onder jullie herkennen biathlon?), en wat ze niet omver kregen na 3 sneeuwballen moesten ze zelf opdrinken. Echt grappig eigenlijk en er was sfeer hoor. Hoewel er niet zoveel mensen waren, en maar 3 of 4 ploegen. ESN, erasmus studenten netwerk, mijn team dus (ik deed niet mee omdat ik echt geen bier wou drinken, cocktail mocht niet) heeft gewonnen! Gewonnen van al die Noren, geboren met hun ski's aan zoals ze hier wel vaker zeggen. Tja, de Duitsers zijn geboren met bier in hun handen zeker? We hadden maar 1 Duitse in onze ploeg, maar toch.

4 opmerkingen:

  1. hahaha zotjes! Dat spelleke wil'k ook wel spelen, maar dan wel met kriek ;)

    Once again, hele mooie foto's Zwenkie ;)
    Amuseer je maar goed en wees voorzichtig met al dat ijs!

    xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Prachtig landschap Wenke !
    Als ik jou was zou ik toch niet meer op die bevroren meren proberen te wandelen. We zien je nog graag terug naar huis komen hoor.
    Dikke knuffel!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. dankje lijntje ^^
    en mama, maak je geen zorgen, ze zijn hier niet meer bevroren

    BeantwoordenVerwijderen
  4. liefste wenky
    het blijft leuk om iets van je te lezen
    we gaan dan ook superblij zijn om bij jou te zijn in de paasvakantie
    us 4 lucky girls .. fabulous 5 together at last
    wel jammer dat het dan sneeuwloos zal zijn maartoch we gaan ervan genieten...

    xxxxxjes
    <3

    BeantwoordenVerwijderen