zondag 26 februari 2012

De lessen en Kopenhagen

Vrijdag heb ik voor de eerste keer les geskipt, maar het was voor een educatieve trip naar Kopenhagen ;D

De lessen gaan hier trouwens wel goed. Niet te lang, niet te kort, soms wat gebrekkig Engels van prof of student. Een keer was er een Afrikaan en die vroeg iets dat ik of mijn Engelstalige buur echt niet konden verstaan en de prof zijn eerste antwoord was ook zoiets als "euhm...". Het leek op een of andere vreemde taal maar hij probeerde echt wel Engels te spreken... Denk ik. Uiteindelijk heeft de prof maar een antwoord gegeven, hoewel ik niet zeker weet of dat dat op die vraag was. De volgende les van de cursus stond er opeens iemand opzij vanvoor in het lokaal en ze was gebaren aan het doen en in mijn (?) richting aan het kijken? Na nog een paar gebaren had ik door dat dat eigenlijk een doventolk was (en neen, dat was niet voor die Afrikaan). Nog nooit live in actie gezien, wel ongeloofelijk hoe die alles zo snel kan overbrengen met gebaren. Na 15 minuten werd ze opeens vervangen door een andere vrouw. Pauze dus, ja daar kan ik inkomen.

Labo's gaan vooral over plantjes (van het vak Biotechnology in plants). Oh wat was dat een geprul die ene keer: we moesten knopen van de kersenplant van hun blaadjes ontdoen onder de microscoop en op steriel medium (soort gelachtige grond met nutrienten voor de plant) plaatsen. Onder steriele omstandigheden nog wel, na een paar in het rondvliegende plantenstukjes allemaal in orde gekomen. Hoewel achteraf bleek dat ik toch iets te veel in het medium van 1 buisje had gepord waardoor er toch bacteriën in waren gekomen. Ik heb momenteel nog 3 buisjes over, dus da's nog wel oké zou ik denken. Het laatste labo hebben we 94 plantjes gemeten, waardoor ik nu de Noorse getallen van 0 tot 100 kan begrijpen. Dat is leuk, vooruitgang van mijn Noors.

Goed dus, Kopenhagen. Eerst trein naar Oslo, dan langs de opera naar de boot, die om 17u vertrok.





Ik had wel afgesproken met wat anderen maar ik kwam opeens meer bekend volk tegen dan ik gedacht had. Altijd gezellig.

Van links naar rechts: Frankrijk, Canada *2, Columbia, Zwitserland

Op het achterdek, met Oslo op de achtergrond. 




Het was echter iets te frisjes en winderig om lang op het dek te blijven.


Voor veel studenten was het de moment om alcohol te kopen, in de duty free shop op de boot. Daarna begon het moment om wat gezellig te babbelen, wat M&M's naar elkaar gooien om ze met de mond op te vangen en van die dingen.

En dan ja, dan bouwen wij een feesje waar er anders een lange saaie bootreis zou zijn.
(Meer foto's op facebook, als je ze kan vinden ;p)


De volgende dag Kopenhagen zelf uiteraard. Nadat we de laatste uit z'n bed hadden gesleept kon de uitstap beginnen. We hadden die ochtend echt geluk met het mooie weer.




Met de nodige pauzes natuurlijk.
We hebben nog een kerk bezocht, we zijn een echte bakkerij binnengegaan (die hebben ze niet in Noorwegen), we hebben een uitstapje gewaagd naar Christiana (ook nog een verhaal op zich) , de amerikanen hebben zich verbaasd over het groot aantal fietsers ("Oh, je zou Gent moeten zien" zei ik), door de shopstraten gewandeld, een toren met uitzicht opgeklommen en de zeemeermin gezien natuurlijk.

Na een kort dutje op de boot hebben we er nog een fijne avond van gemaakt. 't Was echt stormachtige zee, maar dat was blijkbaar normaal voor dit seizoen. Je had de dansvloer moeten zien: eerst alle dansende mensjes (ikke ook dus) hop, hop naar links en dan, alle dansende mensjes hop, hop naar rechts. Echt grappig.

Volgende dag heel tam nog een beetje in Oslo rondgehangen en tegen zaterdagmiddag terug thuis. Ja 't was echt een cool uitstapje. Ondertussen mijn gemiste lessen bijgewerkt en nu de - pas ontdekte - sauna in de kelder gaan testen.

Groetjes :D

2 opmerkingen:

  1. SAUNA!!!!! :D

    Jullie zijn echt een zotte bende ;)

    good luck met de practica!
    dikke knuffel
    xx

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja da's wel plezant zo'n internationale crew :)

    BeantwoordenVerwijderen