woensdag 8 februari 2012

Noorwegen vergeleken met België

Hier ben ik weer!
Okeeej, onderwerp van de dag: de wonderlijke andersheid van Noorwegen!

We zullen beginnen met de toiletten: dit wordt dramatisch ;) Neenee, qua properheid is het zoals bij ons dus maak jullie geen zorgen. Het was eerder dat mannen en vrouwen niet gescheiden zijn, of toch niet altijd. Ik was echt in de war in 't begin: "Ja, het zijn echt wel symbolen voor man en vrouw op 1 deur daar, ik zal maar eens proberen." "Owla! Een meneer! En hij kijkt! Maar niet vreemd? Snel het toilet binnen." Na een paar keer dat verhaal drong het tot mij door dat het hier echt wel de gewoonte is... Effe wennen.

Er ligt hier permanent sneeuw, maar voor het verkeer hebben ze wel goeie oplossingen: geregeld sneeuwruimen van de wegen, en voor de mindergebruikte straatjes kiezels op de grond (gemengd met dun laagje sneeuw dus) voor grip. Dat doen ze gelukkig ook op de voetpaden. Toch glijd ik nog steeds af en toe uit, gelukkig zonder echt vallen tot nu toe. Ik heb er dan maar eens achter gehoord, en blijkbaar glijden de Noren ook wel 'ns uit hoor. Dus toch geen speciale staptechniek ofzo ;)

Auto's: rijden traag, ze moeten wel, door de snelheidslimiet; stoppen altijd bij een zebrapad, zelfs als je stopt en het een bus of een vrachtwagen is.

Bussen: weinig haltes op lange afstand.

Treinen: hebben een sneeuwruimding vanvoor (ja sorry ik weet zo niet direct een juiste naam).

Joggers en fietsers: zie je niet veel, nogal logisch. Er wordt hier echter iets anders gedaan, namelijk het cross-country skiën (ik weet niet zeker of langlaufen de juist "nederlandse" term is). Vrij populair zou ik zeggen, de paden gaan over velden en langs bossen, als ze moeite doen, dan denk ik dat het in de buurt komt van lopen, soms kunnen ze zelfs iets sneller gaan. En 'k heb al twee mensen tegengekomen die zo hun honden uitlieten, zonder bijgevolg zelf veel moeite te moeten doen ;)

Nu moeten jullie weten, iets op skilatten, dat klinkt als skiën, dat in de sneeuw gebeurt: dat kon ik niet laten! Ik ben naar de tweedehandswinkel gegaan vandaag om te kijken en heb mij 't nodige spul aangeschaft om dat ook te doen. Goeie deal zou ik zeggen, want ik heb het geprobeerd, en 't was plezant! Wel gevallen en onhandig vanalles gedaan, maar er is verbetering :) zou ik zeggen ;)

Dit neemt niet weg, dat ik nog steeds ingesteld ben om hier eens een keer echt te gaan skiën ^^

Keiveel groetjes!

4 opmerkingen:

  1. haha bangelijk die toiletten x)
    en onhandigheid, tja clumsy Wenke!
    geniet ervan ;)
    xx

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ohh het blijft toch superleuk om iets van je te lezen Wenke en inderdaad zoals line zegt .. die clumsyness siert u wenky :) <3
    have funnn in de sneeuw (maar niet teveel indiers pesten)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. blijkbaar zitten indiërs overal, maar hier ni echt (maar 1tje ofzo)

    BeantwoordenVerwijderen